حجت الاسلام و المسلمین بهشتی با اشاره به اینکه شهید جمهور در مقاطعی که مسئولیت اجرایی رییس قوه قضائیه و رییس جمهوری را برعهده داشت، هم زی طلبگی را حفظ نمود، گفت: زی طلبگی شهید جمهور برگرفته از زیست و سیره پیامبران است.

جلوه‌های طلبگی در سبک زندگی شهید جمهور

حجت الاسلام و المسلمین «سیدجواد بهشتی» با اشاره به وجود زی طلبگی شهید جمهور، اظهار کرد: امام خمینی(ره) افتخار روحانیت را زی طلبگی و زیست ساده ای که بر دل مردم می نشیند، می دانستند زیرا که این زیست یعنی در میان مردم و با مردم بودن، همان زیست پیامبران است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به ساده زیستی و همرنگ بودن با اقشار میانی و ضعیف جامعه توسط شهید جمهور بیان کرد: شهید رییسی برای گذراندن دروس حوزوی از مشهد به قم آمد و در مدرسه آیت الله بروجرودی قم علوم حوزوی را آموخت، از طرفی برای تامین مخارج خانواده خود تلاش و کار می نمود. وی در مقاطعی که مسئولیت اجرایی (ریاست قوه قضائیه و قوه مجریه) را برعهده داشت، هم زی طلبگی را حفظ نمود و در بیش از ۴۰ سال گذشته با ساده زیستی زندگی کرد.

 وی تاکید کرد: شهید جمهور در سالهای اخیر تاکید کرده بود که حق التدریس درس خارج فقه ایشان را به  طلاب نیازمند حوزه پرداخت کنند که همه این موارد نشان از همان زی طلبگی شهید آیت الله رییسی است که  حق تدریس را که حقش بود به طلبه های نیازمند می بخشد.

 حجت الاسلام و المسلمین بهشتی به دیگر موارد زی طلبی شهید جمهور اشاره کرد و افزود: وی در مقطعی که تولیت آستان قدس رضوی را برعهده داشت، هم حق التولیه دریافت نکرد و وقتی آیت الله مروی، تولیت آستان قدس رضوی خواستار پرداخت حق التولیه وی در چند سال که تولیت آستان را بر عهده داشت می شود، می فرماید با آن مبلغ در یکی از زمین های آستان قدس رضوی درمانگاهی برای درمان بیماران ساخته شود.

وی نداشتن حرص و طمع، اشرافی نبودن را از دیگر ویژگی های شهید جمهور نام برد و ابراز کرد: برخی از افراد که در میان مردم هم شناخته شده هستند، همیشه زندگی اشرافی داشته اند، اما شهید آیت الله رییسی کمر بسته بود که بنده خدا باشد و این بنده خدا بودن و ساده زیستی وی برای همه مشهود بود به طوری که در مقطعی که تولیت آستان قدس رضوی را برعهده داشت، در نیمه های شب در حرم رضوی مشغول شب زنده داری و عبادت بود.

 این کارشناس مذهبی در پایان خاطرنشان کرد: شهید آیت الله رییسی در سفر به کشور روسیه در ملاقات با پوتین در وقت نماز به نماز می ایستد و در سفر به آمریکا نیز در هواپیما مشغول راز و نیاز به خدا می شود، همه این ویژگی های اخلاقی برگرفته از زی طلبگی است.

منبع: خبرگزاری شبستان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.